Gratis regnskabsprogrammer bedst i test: Dinero vs Billy

Når man tager springet, og starter du ud som selvstændig iværksætter, hvad end du er gammel i spillet eller ny, vil det altid være en hovedpine at lave regnskab. Heldigvis er der de seneste par år sket meget på den front, farvel til tunge regneark og dyre regninger fra en professionel bogholder. Du kan nemlig gøre det helt selv, og det bedste er, at det ikke koster en bondegård. I denne artikel gennemgår vi de to danske gratis regnskabsprogrammer, Billy Regnskabsprogram og Dinero, for at finde ud af hvad der er bedst i test.

Send din første faktura

En af grundstenene i et regnskabsprogram er at kunne sende og håndtere fakturering af virksomhedens kunder. Både Billy og Dinero gør det nemt at sende faktura, har adskillige skabeloner, og i løbet af blot få minutter har du sendt den første.

Begge gratis regnskabsprogrammer giver dig muligheden for at sende faktura på mail til dine kunder, og se om kunderne har åbnet fakturaen. På den måde slipper du for dårlige undskyldninger om, at fakturaen ikke er modtaget. Skulle det være nødvendigt, kan du også med ét klik gensende fakturaen pr. mail, eller hente den som PDF fil.

Som noget særligt tilbyder Billy en kundeportal, hvor dine kunder kan se faktura, og samtidig få et overblik over tidligere sendte faktura.

Både Dinero og Billy’s regnskabsprogrammer gør opkrævning af moms til en leg, med deres automatiske udregning af momssatser på dine faktura. Når du har registreret en faktura som betalt, vil summerne automatisk blive ført ind i regnskabet, og kan senere trækkes ud når du skal lave momsindberetning.

Automatisk håndtering af rykkere

Glemmer dine kunder at betale regningerne du har sendt dem, skal Dinero og Billy nok minde dig om det. Hver enkelt faktura registerer selv sin udløbsdato når betalingsfristen for kunden er overskredet. I Dinero skal du manuelt sende en rykker til kunden, mens du i Billy kan automatisere dette for dig, sådan at kunden automatisk bliver bedt betale deres regninger. Billy kommer med 3 skræddersyet rykkerflow, alt efter hvad du har behov for. De forskellige flows bestemmer antallet af notifikationer og rykkere, såvel som de sproglige formuleringer de sendes i.

Når du modtager en regning

Selvom altid er sjovt at sende faktura, er det nogle gange også nødvendigt selv at betale dem. Det hele går hånd i hånd. Heldigvis er det rigtig let at registere betalingen.

Først starter du med at scanne eller uploade den regning du har modtaget, det kan du enten gøre med Dinero eller Billy’s mobil app. Herefter vil regnskabsprogrammerne automatisk forsøge at genkende indholdet, og komme med et intelligent forslag til hvordan den skal bogføres. I Billy er det også muligt at sende fakturaen på mail. Det mindsker det manuelle arbejde, hvis du eksempelvis har en [email protected] mailadresse, der automatisk sender bilag til Billy.

Det smarte ligger i, at du samler dine bilag digitalt ét sted, på den måde mister du ikke bilag – det vil din revisor takke dig for.

EAN fakturering

Handler du med offentlige virksomheder, kan det være de foretrækker at modtage en EAN faktura. I Dinero og Billy opretter man blot en almindelig faktura, og knytter EAN informationen på kunden til fakturaen. Herefter kan regnskabsprogrammerne selv sende dem afsted – helt uden du skal løfte en finger. Smart ikke?

I det gratis regnskabsprogram fra Dinero, kan du dog højst sende 5 EAN faktura. Dinero Pro har ubegrænset EAN faktura.

Overblik over din økonomi

Det første du ser når du som selvstændig logger på Dinero, er et kort overblik over din virksomheds økonomi, og dens udvikling de seneste måneder. På Billy bliver du mødt af et overblik over det igangværende regnskabsår. I takt med at du sender faktura, og betaler dine regninger vil graferne udvikle sig i takt med virksomhedens økonomi. Selvom graferne giver et godt og hurtigt overblik, kan det nogle gange være nødvendigt at dykke ned i tallene. Derfor stiller både Dinero og Billy et fuldt overblik over din virksomheds økonomi til rådighed, og lader dig dele dem med din revisor.

Tilgangen til økonomioverblikket for de to regnskabsprogrammer er rimelig ens, selvom de på overfladen ser lidt forskellige ud. Det er rimelig lige til, at se de vigtigste tal og en forklaring på dem. Det er derfor muligt i både de gratis regnskabsprogrammer fra Dinero og Billy at få et godt overblik.

Når du skal indberette moms

Alt efter størrelsen af din virksomheds økonomi, skal du indberette og indbetale moms optil 4 gange om året til Skattestyrelsen. Folkene bag Billy og Dinero ved godt, at moms kan virke farligt. Derfor har de gjort utrolig let, så det er overstået med få klik.

Begge regnskabsprogrammer følger standarderne for moms sat af Skattestyrelsen, og viser derfor de nøjagtige tal du skal indberette. Selv hvis din virksomhed er omfattet af one stop moms, er det blot at overføre tallene. Forudsætningen for en succesfuld momsindberetning er naturligvis at alle bilag er bogført korrekt. Skulle det ikke være tilfældet, er det dog nemt at lave en efterindberetning.

Som noget særligt har Dinero som det første danske regnskabsprogram fået lov at lave momsindberetningen for dig – direkte til Skattestyrelsen. Det betyder, at hvis du giver Dinero lov skal du blot godkende momsindberetningen, og så er alt klaret for dig.

Kort fortalt; Det er ikke længere svært at indberette moms.

Fordele ved Dinero

Den største fordel ved Dinero over regnskabsprogrammet fra Billy, er klart at Dinero selv kan foretage automatisk momsindberetning for dig. Ellers er Dinero et rigtig solidt valg for den iværksætteren der starter ud, og endnu ikke kender til omfanget af at føre regnskab.

Dinero er kendt for en enestående supportafdeling, der tager sig god tid til at sætte sig ind i iværksætterens problemstillinger, og instruerer brugerne gennem programmet. Foruden live chat, har Dinero også et hav af gratis artikler om regnskabspraksis – og endnu flere hvis man er Dinero Pro kunde.

Dinero fås gratis eller i en betalt udgave fra 197 kr./måneden

Fordele ved Billy

Billy appellerer klart bedre end Dinero til den lille eller mellemstore virksomhed, men er også et fint valg for iværksætteren der skal i gang. Billy letter meget manuelt arbejde, og muligheden for automatisk afsendelse af rykkere er et stort plus, hvis man fører et regnskab med mange faktura.

Ligesom Dinero kommer Billy i to udgaver; en gratis og en betalt. Den væsentligste forskel er muligheden for at opbevare sine bilag i skyen hos Billy. Den betalte udgave koster fra 195 kr./måneden, og inkluderer blandt andet en fakturadesigner, EAN fakturering, bankafstemning men vigtigst af alt; muligheden for ubegrænset antal posteringer.

Bedst i test

Uanset hvilket af de to gratis regnskabsprogrammer man vælger, er man sikker på at få god værdi for pengene – hvis man da overhovedet har behov for at opgradere. Både Dinero og Billy forærer rigtig meget af deres platform væk, helt uden betaling endda. Det er helt utroligt hvor meget du får foræret. Allerede ved at bruge den gratis version, er du kilometer foran din konkurrent, der stadig taster løs i Excelarket. Når behovet opstår, kan du nemt opgradere, og få det fulde ud af begge programmer.

Vi må derfor erkende at de to regnskabsprogrammer i 2020 står lige, og begge tildeles 5 ud af 5 mulige stjerner for deres gode værktøjer. Begge kan derfor kåres som bedst i test alt efter hvad din virksomheds behov er.

Billy regnskabsprogram

Let og enkelt regnskabsprogram til den lille eller mellemstore virksomhed, som ønsker et moderne regnskabsprogram
★★★★★

Dinero regnskabsprogram

Perfekt til den nye iværksætter der er blank på regnskab, som har brug for et enkelt værktøj til sit regnskab.
★★★★★

Læs også: Komplet sammenligning af funktioner i betalt og gratis regnskabsprogram fra Billy og Dinero